Prace plastyczne i zabawy dla dzieci w przedszkolu

Prace plastyczne

  • wtorek, 16 sierpnia 2011
  • czwartek, 04 sierpnia 2011
    • Jak zrobić wiatraczki?

      Wiatraczki dla dzieci to praca zaliczana do łatwych w wykonaniu nawet dla dzieci 3 - letnich, oczywiście z drobną pomocą. Ważne, by zrobić je tak, aby po skończonej pracy kręciły się one na wietrze. U mnie wiartaczki wyszły rewelacyjnie. Chociaż nie kręciły się na wietrze, to obracały się, gdy się na nie dmuchało. Dzieci były zadowolone.

      Potrzebne będą:kartka papieru w kształcie kwadratu, nożyczki, ołówek, linijka, plastelina, patyczke, pinezka, kredki.

      Wykonanie: Na początku na kartce w kształcie kwadratu rysujemy dwie linie przekątne, na środku przecięcia linii rysujemy duże kółko. Za pomocą nożyczek dzieci ostrożnie przecinają kartkę wzdłuż linii. Ważne, by cięły tylko do miejsca w którym zaczyna się kółeczko.

      Gdy kwadratowa kartka jest już poprzecinana, dzieci mogą dowolnie pokolorować wiatraczek z jednej strony. Oczywiście mogą to zrobić przed cięciem. Następnie każde dziecko z pomocą osoby dorosłej robi dziurki w zewnetrznych dolnych rogach wiatraczka. Rogi można wcześniej zaznaczyć kolorowym mazakiem lub małym kółeczkiem.

      Każdy zewnętrzny róg nakładamy kolejno na pinezkę. Należy pamiętać, że strone nie pokolorowana jest w środku wiatraczka. Gdy wszystkie rogi wiatraczka są wpięte wbijamy mocno pinezkę w patyczek, a na jej końcu mocujemy plastelinę, by cała nasza praca się nie rozpadła. Z gotowymi wiatraczkami możemy udac się na plac zabaw i je wypróbować.

       

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      superprzedszkole
      Czas publikacji:
      czwartek, 04 sierpnia 2011 19:32
  • niedziela, 19 czerwca 2011
    • Jak wykonać żaglówki

      Opisana przeze mnie forma dzisiejszej pracy plastycznej również dotyczy edukacji matematycznej, ale także ma troszkę związku z edukacją polonistyczną. Pomaga dzieciom orientować się w przestrzeni, utrwalać figury geometryczne oraz liczenie (starsze dzieci).

      Potrzebne będą: kartki papieru A4 białe, kredki pastelowe, wycięte z kolorowego papieru kwadraty i koła, płyta CD z muzyką relaksacyjną lub szumem morza, taśma klejąca, klej.

      Wykonanie: A teraz krok po kroku jak zrobić takie zadanie z dziećmi. Ja nieco to przekształciłam, gdyż pracę wykonywałam z dziećmi przedszkolnymi. Zacząć trzeba od podzielenia kartki A4 na cztery równe części, zagięcia tych części należy obrysować kredką pastelową. Zgięć będzie trzy i dwie od dołu obrysowujemy dwa razy, by linia była pogrubiona, zaś tą najwyższą raz, by linia była cienka (tak jak linie w zeszycie w trzy linie do polskiego). Starsze dzieci mogą to zrobić same. Przyczepiamy kartkę w rogach za pomoca taśmy klejącej.

      Dzieci wybierają sobie kredki w dwóch kolorach (niebieskm i zielonym), tzrymają jedną kredką w jednej ręce. Gdy usłyszą muzykę rysują linie raz jedną ręką, raz drugą w rytm melodii. Ważne: dzieci zamalowują liniami tylko dwa pierwsze pola od dołu (tworząc morze). Po wykonaniu mówią co im to przypomina (morze, niebo itp.)

      Następnie w polu trzecim (od dołu) dzieci dowolnym kolorem pasteli robią punkciki (kropeczki) w rytm muzyki. Pukają raz jedną, raz drugą ręką. Z tych wielu punkcików wybierają trzy i powiekszają je tworząc duże kropki. Dorysowują im skrzydła (tak jak potrafią) i tworzą ptaki. W polu na samej górze dzieci rysują chmurki.  

      Kolejną rzeczą jaką zrobimy będzie wybranie przez dzieci dwóch dowolnego koloru kwadracików wyciętego z kartki. Pierwszy z nich składamy na kształt łódki i przyklejamy go do kartki na morzu (obojętnie w którym miejscu). Drugi składamy na połowę (żagiel) i przyklejamy go do kartki tak, by się otwierał. Z papieru wyciętago na kształt koła dzieci naklejają słońce.

      Dzieci tzrymają jeden dowolny kolor pasteli w rączce. Rysują na swoim żaglu dowolny element (znak rozpoznawczy). Następnie gdy usłyszą muzykę poruszają się dookoła stolika w jej rytm. gdy muzyka cichnie dzieci staja przy dowolnym rysunku i dorysowują jakąś rzecz (może to być coś co zupełnie nie pasuje do tego obrazka). Ma to na celu integracją grupy i poczucie, że to tylko zabawa.

      Starsze dzieci mogą w śroku żagla napisać dowlną cyfrę oraz znak np. dodawania, następnie przekazują rysunek po kole przy stoliku, przy którym siedzą, aż zatrzyma się muzka. Dopisują do tego równania inną cyfrę i kartka znów krąży po stole do zatrzymania muzyki. Potem kolejna osoba rozwiązuje równanie. Pomysłów może być dużo w zależności od inwencji prowadzącej.

       

       

       

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      superprzedszkole
      Czas publikacji:
      niedziela, 19 czerwca 2011 11:45
  • czwartek, 09 czerwca 2011
    • Robimy misie z dziećmi

      Dziś opiszę jak zrobić misie z dziećmi - jest to zabawa matematyczna i dotyczy klasyfikowania. Ja przeprowadzałam to z moimi maluchami w przedszkolu, ale można też zrobić to z dziećmi starszymi.

      Potrzebne będą: szary, duży arkusz papieru, pastele, płyta z muzyką, taśma klejąca, maskotka misia, nożyczki, wycięte z papieru koła i trójkąty oraz klej. 

      Wykonanie: Na początku należy przykleić szary arkusz papieru do stolika za pomocą taśmy klejącej po to, by dzieciom podczas pracy nie kręcił się, ani nie przesuwał papier. Poza tym jest to wygodne. Przy jednym stoliku powinno znajdować sie max. 6 osób. Dzieci wybierają po dwa kolory pasteli (jeden kolor do jednej rączki), najlepiej żeby to były kolory podobne np. żółty i pomarańczowy, niebieski i granatowy, brązowy i pomarańczowy. Włączamy muzykę i dzieci do rytmu rysują na arkuszu kreski, raz lewą ręką, raz prawą (na zmianę). Gdy muzyka gra wolno, rysujemy kreski wolno, gdy słyszymy muzykę szybką, rysujemy kreski szybko. Ważne, by dzieci na początku rysowały kreski stojąc w miejscu, a następnie poruszały się na około stolika zgodnie ze wskazówkami zegara.

      Gdy cały arkusz będzie już zamalowany, dzieci wracają na swoje miejsca przy stoliku i siadają na krzesełkach. Pomagaja w odwróceniu arkusza szarego papieru na druga strone i ponownie go przymocowują taśmą. Nauczycielka przedstawia dzieciom imię misia (pluszowej zabawki). Następnie każde dziecko po kolei wita się z misiem, przedstawia mu się, mówi jak ma na imię. Przy następnej rundzie nauczycielka mówi (za misia): Przyjechałem do was z ... np. Warszawy, gdzie jest.....np. Pałac Kultury i Nauki. Następnie dzieci przekazują sobie misia i mówią skąd przyjechały i co tam jest (oczywiście mogą wymyślać nazwy miejscowości).

      Po krótkim powitaniu, jedno dziecko ze stolika bierze pastelę i misia i odrysowuje go (jego kontur), zadaniem reszty dzieci jest pomoc dziecku w przytrzymywaniu misia, podczas odrysowywania. Następnie reszta dzieci robi to samo. Gdy wszyscy juz odrysują swojego misia, odrwamy arkusz od stolika i wszystkie dzieci trzymają arkusz w górze (na wysokości klatki piersiowej).

      Nauczycielka włącza muzykę, a dzieci kolejno wycinają misia po konturze. Ważne jest to, aby dzieci wycinały zgodnie z rytmem słyszanej muzyki. Reszta dzieci podczas, gdy wycina jedno dziecko, pomaga w utrzymaniu arkusza.

      Kiedy każde dziecko ma juz wyciętego swojego misia, wszyscy siadają do stolika. Ozdabiają misia dowolnie, korzystając z gotowych, wycietych kół i trójkątów. Samodzielnie tworzą wygląd swojego misia. Misia ozdabiamy po stronie zakreskowanej!

      Na koniec można zrobić wystawę misiów i klasyfikować je pod różnym względem, np. misie z różową czapką, misie smutne, wesołe itp. Myślę, że jest to wspaniała zabawa na pochmurne dni, która wspomaga większą integrację grupy.

      Szczegóły wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      superprzedszkole
      Czas publikacji:
      czwartek, 09 czerwca 2011 14:47